door: Netty Waarts

150014Oude ansichtkaarten, historische foto’s en historische verzamelingen van Sprang-Capelle zoals het vroeger was. De Heemkunde vereniging Sprang-Capelle wil een rijke en omvangrijke collectie van foto’s over het dorp Sprang-Capelle gaan verzamelen. Ter voorbereiding van onze verzameling gaan wij op diverse locaties foto’s scannen, zoals bv. in Zidewinde, het Bejaardenhuis, ect. Wij maken dit vooraf in de media bekend waar en wanneer wij ergens op locatie zullen komen. Wij willen foto’s verzamelen van cultuurhistorische waarde om een zo compleet mogelijk beeld van vroeger te schetsen en toegankelijk te maken.
Heeft U ergens een doos met oude foto[s of dia’s staan en wilt U die eventueel ter beschikking stellen voor ons fotoarchief en eventueel ook voor opname in een boekje? Wij zijn hier bijzonder geinteresseerd in .
Onze werkwijze is als volgt: wij komen naar U toe! Wij scannen Uw foto’s en misschien heeft U ook informatie over de foto’s. U bent Uw materiaal dus niet kwijt. Uiteraard kunnen wij het beeldmateriaal ook bij U komen ophalen. En natuurlijk willen wij ook graag iets over de achtergrond van de beelden weten; wie staan er op, waar gaat het in het beeld om, wanneer is de foto of dia genomen, etcetera. Wij garanderen 100% voorzichtigheid, foto’s zijn immers een dierbaar bezit.
Menig (ex) Sprang-Capellenaar heeft vast wel ergens nog een oude (leuke) foto liggen. U kunt op die manier meebouwen aan het archief en velen laten meegenieten van het Sprang-Capelle uit het verleden. maar ook van het heden want zelfs een recente foto uit Uw straat is welkom. Tijdens de aanwezigheid op een van onz locaties kunt U Uw blijk van waardering uitspreken of een leuk verhaal achterlaten. Ook suggesties zijn hier van harte welkom. De Heemkunde vereniging Sprang-Capelle houdt een archief bij dat in hoofdzaak gevuld moet worden met foto’s, prenten en dia’s van (oud) Sprang-Capelle. Er is een eigen ruimte met computers voor het verenigingsarchief. De vereniging is op dondermiddag voor ieder belangstellende toegankelijk. Mocht U foto’s die met Sprang-Capelle te maken hebben kwijt willen denk dan eerst aan ons archief!
Veel mensen hebben hun oude foto’s grotendeels bewaard. Wij zijn hier bijzonder geinteresseerd in. In de collectiie van dit historische archief bevinden zich onder meer opnamens van karakteristieke gebouwen en historische panden. De afgebeelde foto’s zullen U een indruk geven van dit unieke en veelzijdig archief, een historisch archief.Heeft U nog oude foto’s van Sprang-Capelle ?
U doet er de Heemkundevereniging een groot plezier mee !