Jan de Rooijstraat 13

tekoopHendrikus Antonius (Henk) Wissink is op 03-10-1907 geboren te Beilen als zoon van Bernardus Hermannus Wissink (geb. in 1881 in het Overijsselse Ambt Hardenberg)en Hendrika Verheijen (geboren in 1885 in Stad Ommen). Na de lagere school heeft Henk de ambachtsschool doorlopen.
In 1922 verhuist Henk naar Heusden, waar hij op de scheeps-werf gaat werken. Hij is dan ‘in de kost’ bij de familie Van Beersum. Daar leert hij zijn vrouw Geertruida (Truus) van Beersum kennen. In mei of juni 1931 trouwen Henk en Truus in Heusden. Truus is geboren op 11-07-1901 te Heusden als dochter van Hendrikus van Beersum (geboren in 1863 te Elst en vanaf januari 1896 besteller bij de Heusdensche Stoombootmaatschappij) en Janneke Maria Liefaard (ook wel geschreven als Lievaardt, geboren 04-05-1868 te Poederoijen en overleden op 19-06-1929 te Heusden). In 1913 huurde het echtpaar Van Beersum-Liefaard in Heusden een huis met het adres Nieuwstraat 105 voor het wekelijkse bedrag van fl. 1,25.
Kinderen van het echtpaar:
1. Janneke Maria Hendrika (Jannie), geboren in 1932 te Heusden. Jannie is getrouwd met Simon van de Griend (uit Numansdorp) en woont in Nieuwegein. Jannie heeft een zoon: Willem.
2. Bernardus Hermannus (Bernard), geboren in 1936 in Sprang-Capelle. Bernard is getrouwd met Wipke Nienhuis (uit Groningen) en woont in Rekken. Hij heeft drie zonen: Henk, Gerben en Marcel.

Bernard WissinkLinks: v.l.n.r.: Ber-nard Wissink en de heer Trimbach. Rechts: in de fabriek, met v.l.n.r.: Bernard, Jannie, Henk en Truus. (Foto rond 1948.)

Henk gaat om-streeks 1935 op een machinefabriek in Waalwijk werken en verhuist naar Jan de Rooijstraat 13 in Sprang; daar is Bernard geboren. Vervolgens gaat hij als machinebankwerker in Tilburg werken. Dat betekende wel dat hij, overigens zoals zo vele arbeiders in die tijd, elke werkdag door weer en wind anderhalf uur heen en weer moest fietsen. Je hoorde hem daar nooit over klagen.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft hij ook nog in een machinefabriek in Leiden gewerkt. Na de bevrijding in 1945 is Henk voor zichzelf begonnen. Achter zijn huis heeft hij een klein machinefabriekje opgezet. Dat was de start van ‘Machinefabriek Wissink’. Voor schoenfabrieken in de omgeving maakte hij machines, maar produceerde hij bijvoorbeeld ook metalen pinnen die gebruikt werden in de naaldhakken van damesschoenen. Een ander bedrijf waarvoor hij machines bouwde was ‘Carton-nagefabriek Trimbach’ in Waalwijk.
Personeel heeft Henk nooit gehad, daarvoor was hij te ongedurig, het duurde hem te lang om ze alles te moeten leren. Hij werkte als vakman liefst alleen.
Eind 1949, pas enkele jaren nadat Henk zelfstandig onder-nemer wordt, overlijdt Truus.

dochter JannieLinks: dochter Jannie, met op de achtergrond het fabriekje in de Jan de Rooijstraat.

Drie jaar later, op 01-08-1952, hertrouwt Henk in Goes met Lena (Leny) Maartense. Zij is geboren op 17-02-1907 te Goes.
In 1966 wordt Jan de Rooijstraat 13 verkocht aan Adriaan Versteeg (zie ‘Bedrijvigheid’, deel 3, pag 134-136) die er nog tot 1969 zijn transportbedrijf en bodedienst heeft.
Henk verhuist dan naar Kloetinge in Zeeland, vlakbij Goes, de geboorteplaats van zijn vrouw. Daar koopt hij een voormalige bakkerij waarin hij zijn bedrijf nog enige tijd voortzet. Hij werkt onder andere voor de scheepvaartindustrie.
Dat zijn werk ook zijn hobby was, blijkt uit het feit dat hij zelf een caravan bouwde waarmee hij samen met zijn vrouw op vakantie ging. Henk reed wel auto, maar een rijbewijs heeft hij nooit aangevraagd.

Henk Wissink met Leny MaartenseLinks: Henk Wissink met Leny Maartense. Rechts: Henk Wissink op latere leeftijd.

Nadat Henk stopte met werken, is hij nog naar Goes verhuisd, waar hij op verschillende plaatsen heeft gewoond. Daar is hij op 22-12-2000 overleden. Lena is al eerder, in 1984, overleden.

Links: de familie Wissink, met v.l.n.r.: Simon (de man van Jannie), Willem, Bernard, Gerben, Jannie, Henk, Wiep (Wipke, de vrouw van Bernard), Marcel en op de voorgrond Henk en Leny. (Foto gemaakt in Goes in 1983 of 1984.)