(vervolg van 9. Mijn lotgevallen wereldoorlogII 1942 - 1945)

Zo gebeurde het dan dat op 23 mei van dit jaar, de heer en mevrouw Brower, vergezeld van kolonel A.P. de Jong en zijn echtgenote, de heer en mevrouw H. Bleeke uit Spijkenisse en de heer P. Pouwels uit Elshout, door burgemeester Ockels en wethouder A. Timmermans ten raadhuize werden ontvangen. Van de zijde van de Heemkundevereniging waren aanwezig de voorzitter M. van Prooijen en de heren W. Konings, J. van der Schans, A.J. Verhagen en M. Verhoeven. Uiteraard liet ook de pers niet verstek gaan.

Na een eerste kennismaking en onder het genot van een kopje koffie werden in de raadzaal de gebeurtenissen van de 18e oktober 1944 over en weer belicht, ieder vanuit zijn eigen ervaringen. Wat was het enerzijds voor de Sprang-Capelse ooggetuigen een belevenis te horen van een inzittende van het vliegtuig hoe deze de "crash" had doorstaan en wat de oorzaak daarvan was geweest. Maar datzelfde gold ook voor de heer Brower, die aan de hand van de beschrijvingen van de mensen, die het vliegtuig met het oog hadden gevolgd, nu pas te weten kwam hoe de "crash" zich had toegedragen.

En toen het gezelschap zich daarna begaf naar de plaatswaar het vliegtuig was neergekomen, werd een en ander ter plaatse nog duidelijker, hoewel de situatie aldaar sedert 18 oktober 1944 toch wel sterk is gewijzigd.

Maar door de mededelingen en de aanwijzingen ter plaatse kon het beeld van de vroegere situatie voor het geestesoog terug gebracht worden. Natuurlijk werd ook een bezoek gebracht aan de stal van de boerderij Hogevaart 89, waar de bemanning van de B 17 de eerste nacht en een groot deel van de volgende dag had doorgebracht.Op zo'n moment beleeft men het verleden weer heel sterk en ben je als het ware weer terug in die moeilijke momenten van die 18e oktober 1944.

Tijdens de daarop volgende lunch in restaurant "Het Gareel" werden niet alleen vele herinneringen opgehaald, maar vertelde de heer Brower nog vele interessante details, die ook door de pers gretig werden genoteerd.

Het was bekend geworden, dat de heer Brower, die geen enkel aandenken aan zijn vliegtuig bezat, het zeker op prijs zou stellen, indien hij een souvenir naar huis zou kunnen meenemen.

Welnu, daar was wel wat aan te doen! In Sprang-Capelle zijn immers nog vele mensen, die nog een aandenken aan het vliegtuig bezitten!

De heer J. van der Schans bezat nog een deel van de antenne van het vliegtuig en stelde dit gaarne ter beschikking van de heer Brower, die daarmee zeer in zijn schik was.

Namens het bestuur van de Heemkundevereniging bood de voorzitter, oud-burgemeester M. van Prooijen, een speciaal vervaardigde plaquette van lindeboomhout aan. De plaquette vertoont de plattegrond van de gemeente Sprang-Capelle, die als het ware op de plaquette ligt, omdat het hout langs de gemeentegrenzen is weggesneden. De hoofdwegen en -waterwegen zijn aangegeven. Een ster geeft de plaats van de noodlanding aan. Naast de plattegrond is een patroon aangebracht, die afkomstig is uit de patronenband van één der machinegeweren van het vliegtuig. Uiteraard is dit geen scherpe patroon meer, maar is de patroon "leeg", omdat de heer W. Konings de patroon heeft gedemonteerd. Ook een exemplaar van de Bevrijdingsuitgave van "Bruggeske" werd de heer Brower overhandigd, in de hoop, dat er wel iemand is, die het voor de heer Brower kan vertalen. De heer Brower was kennelijk verblijd over deze geschenken, die deel hadden uitgemaakt van zijn vliegtuig.

Een blij en ook enigszins ontroerend moment was het toen mevrouw A.E. Verhagen, de "nurse" en de heer Brower na bijna 46 jaar elkaar in restaurant "Het Gareel" weer ontmoetten. Zij was het immers, toen de vliegers na de spanning van de "crash", gewond, builen en snijwonden, geconfronteerd werden met hun gevangenneming, met de Rode Kruis Armband om de mouw, de bemanning bijstond en "oplapte".

En natuurlijk had ook zij enkele geschenken voor de heer Brower meegebracht. Dat deed ook de heer J.C. Roubos, die nog onderdelen had van het mechanisme, waarmee de bommenluiken open en dicht gingen. Allemaal souvenirs, die de heer Brower met blijdschap aanvaardde.

Wij, in Sprang-Capelle, waren blij, dat we onze dankbaarheid konden uiten aan een persoon, die, strijdend voor zijn volk, ook streed voor onze bevrijding; dat we onze dank konden uitspreken aan de vertegenwoordiger van een volk, dat samen met de Britten, de Russen en vele andere bondgenoten - waaronder Nederland - streed voor vrijheid en recht tegen de tyrannie en de terreur, die onder het duivelse symbool van de Swastika, meer dan vijf jaren lang de mensheid hebben gestriemd.

Voetnoten

21) Jaargangen,onder beperkende bepalingen ter inzage

22) Een soort middelbare school

23) Een soort provinciaal (streek-) overheidsgebouw

24) Militaire inschrijvingsbureau van de provincie (streek) Allen

25) Technische Opleidingscommando van de Leger / Luchtmacht

26) Een reservoir van opgeleide manschappen, waaruit militaire onderdelen, bemanningen van vliegtuigen etc, werden samengesteld.

27) Na 30 missies werd men vrijgesteld van militaire dienst.

28) Commando "Gevechtsinstructies".

29) Rapporten over vermiste vliegtuigbemanningen.

30) Dit is niet juist. Zie pag. 9 en 11.

31) Missing Air Crew Reports = Rapporten over vermiste vliegtuigbemanningen

32) Toen: J. van Bruchem, (huidig nummer Hogevaart 89).

33) Royal Air Force = Kon. Luchtmacht 47

34) Jaarlijkse nationale dankdag in Amerika voor gewas en andere zegeningen. Wordt gehouden op de vierde donderdag in november.

35) Spam is een Amerikaanse firmanaam voor kleine blikjes vlees

36) Bureau voor Oud-strijders

37) Bureau voor ex-krijgsgevangenen

38) Een foto van het verongelukte vliegtuig is opgenomen in "Bruggeske" 1990-1, pag. 44a