De presentatie van het boek ‘Joodse onderduikers en moedige mensen in Sprang-Capelle’ door Piet Pruijssers.
Op dinsdag 3 mei 2022 is de presentatie van het boek ‘Joodse onderduikers en moedige mensen in Sprang-Capelle’ door Piet Pruijssers.

De presentatie begint om 20.00 uur in de Vrijhoeve-zaal van het Cultureel Centrum Zidewinde, Julianalaan 1 in Sprang-Capelle.

boek Joodse onderduikersEr is veel gepubliceerd over de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog in Sprang-Capelle. Van het moedige gedrag van inwoners, doodgewone mensen die met gevaar voor eigen leven gedurende langere tijd Joodse medeburgers onderdak bieden, is echter tot op heden slechts een enkele geschiedenis bekend.
Piet Pruijssers heeft in zijn zoektocht de namen van 50 Joodse onderduikers gevonden en 20 Sprang-Capelse onderduikgevers in beeld gebracht. Met een aantal Joodse onderduikers, zowel uit Nederland als uit Israël, heeft hij persoonlijke gesprekken gevoerd of rechtstreeks mail contact gehad. Opmerkelijk is de rol van de jonge Capelse huisarts Joor Verheij, die in veel verhalen voorkomt.

Zijn naam wordt vrijwel nooit genoemd in de lokale oorlogsgeschiedschrijving, terwijl hij in die jaren, als spin in het web, vele tientallen Joden direct of indirect het leven heeft gered.
De indringende, persoonlijke verhalen en de vele foto’s maken een onbekend gebleven stuk oorlogsgeschiedenis van Sprang-Capelle zichtbaar. Het boek laat zien dat gewone burgers in deze bijzondere omstandigheden het verschil maakten en zo levens redden. De onderduikgevers hebben moed getoond en hiervoor kracht ontvangen.
Daarom: ere wie ere toekomt!

Deze avond zal de auteur Piet Pruijssers een korte presentatie geven over enkele verhalen. Vervolgens zal het eerste exemplaar worden overhandigd aan ds. G. van der Linden, predikant van de Protestantse Gemeente Waalwijk. Bij de herdenking van 75 jaar bevrijding in oktober 2019 heeft hij met enkele vragen over Joodse onderduikgeschiedenissen in Sprang-Capelle, de aanzet gegeven tot het schrijven van dit boek.

Het boek kost € 17,50 en is te bestellen bij de heemkundevereniging Sprang-Capelle: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

De leden van de heemkundevereniging krijgen het boek gratis thuisbezorgd!

Voor meer informatie over het boek kunt u contact opnemen met Piet Pruijssers: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of tel. 0651119776.
Wij hopen u te ontmoeten op dinsdag 3 mei 2022.