29  februari 2024 aangepast:  De koerier en Nieuwsbrief Erfgoed Brabant

dialect Sprang Capelle Wij, in Sprang-Capelle zijn trots op ons taaltje. Veel mensen hier spreken nog altijd in het dialect. Bij de jongeren wordt het dialectgebruik minder. Daarom hebben we onze streektaal, het ‘Sprang-Capels’ vastgelegd.
Brabants Historisch informatie centrum Het Brabants Historisch Informatie Centrum in 's-Hertogenbosch is het Regionaal Historisch Centrum voor Noord-Brabant, met name het noordoostelijk deel van deze provincie. NIEUWSBRIEF
brabantsheem small Brabants Heem is een Nederlandse stichting die werd opgericht in 1947 en optreedt als koepelorganisatie voor historische verenigingen en heemkundekringen in de provincie Noord-Brabant. In totaal zijn bij de stichting 123 organisaties, allen 100% vrijwilligers-organisaties, aangesloten met in totaal ruim 30.000 leden. NIEUWSBRIEF   DE KOERIER
 Regionaal Archief Tilburg Het Regionaal Archief Tilburg is de voortzetting van het Regionaal Historisch Centrum Tilburg dat op zijn beurt in 1997 ontstond na het samengaan van het Gemeentearchief Tilburg en een deel van het Streekarchief Oisterwijk.
 HeemkundeSprangCapelle erfgoedbrabant Zonder erfgoed zijn we spoorloos. Het verleden geeft reliëf aan het heden en zet onze weg uit naar de toekomst. Erfgoed laat zien waar je vandaan komt en wie je bent. Erfgoed geeft Brabant een eigen gezicht, een uniek profiel. NIEUWSBRIEF
 SprangCapelle gezinsreconstructie De gezinsreconstructies geeft een goed beeld van de onderlinge genealogie tussen de inwoners, families en hun familienamen binnen de plaatsen Vrijhoeve-Capelle, Sprang, Capelle en Sprang-Capelle en ook deels Besoijen en Loon op Zand, maar ook hun afstammelingen elders in Nederland. Tevens is deze gezinsreconstructie een gemakkelijk genealogisch hulpmiddel bij het uitzoeken van uw familie stamboom of inwoners.

Heemkundekring De Erstelinghe Waalwijk

Heemkundekring De Erstelinghe Waalwijk uit Waalwijk
 Heemkundekring Op t Goede Spoor  Heemkundekring 'Op 't Goede Spoor' te Waspik
 HK de Ketsheuvel Heemkundekring De Ketsheuvel is sinds 2007 actief in Kaatsheuvel. Ze doen onderzoek naar de historie van het kerkdorp, organiseren tentoonstellingen en lezingen. Voor leden hebben ze een extra uitgebreid programma. Ook geven ze tweemaal per jaar een magazine uit, 'Aaw Nieuws?' genaamd, waarin een aantal opmerkelijke wetenswaardigheden uit de historie van Kaatsheuvel worden beschreven.
 Streekarchief Langstraat Heusen Altena Het SALHA of voluit Streekarchief Langstraat Heusden Altena is gevestigd in Heusden en is een gezamenlijk archief van de gemeenten Altena, Heusden, Waalwijk en Waterschap Rivierenland. Het streekarchief bevindt zich in het voormalige stadhuis van Heusden.
 stichting  Deze stichting behartigt alle dialecten uit de Langstraat.