Bruggeske 2021-1
Verzamelde verhalen van Heemkundevereniging Sprang-Capelle
De Heemkundevereniging Sprang-Capelle heeft weer een uitgave verzorgd van haar tijdschrift ‘Bruggeske’. ‘Bruggeske’ komt twee keer per jaar uit en omvat deze keer een aantal diverse verhalen.

Centraal in deze uitgave staan de ontwikkeling en groei van de in 1919 opgerichte Boerenleenbank in Capelle. De bank (later Rabobank) was de motor van de agrarische ontwikkeling in het dorp. Helder en gedetailleerd wordt deze ontwikkeling beschreven. Door een subsidie van het coöperatiefonds van Rabobank de Langstraat waren we in staat om deze uitgave van “Bruggeske” in kleur te presenteren. Het eerste exemplaar werd op 3 juni overhandigd aan de directeur Dick van Rhee op het kantoor in Waalwijk. De gedetailleerde beschrijving van het oude zandpad ‘Achter de Hoven’ in Sprang laat zien hoe de ontwikkeling van dat gebied zich heeft voltrokken. Verborgen in het huidige landschap van woningen is zo nu en dan nog iets op te vangen van het oude zandpad. De geschiedenis wordt hier tot leven gebracht.

Overhandiging 1e exemplaar 2021 1 websiteDat de MKZ-crisis van 2000 diepe wonden heeft geslagen die nu nog verse littekens vormen, blijkt uit de interviews die we hebben weergegeven. Indrukwekkende verhalen van een moeilijke periode in de geschiedenis. Berichten uit de krant van 100 jaar geleden geven weer een tijdsbeeld van het wel en wee van de inwoners in die dagen.
Uitgevoerd in kleur met een groot aantal foto’s is het met ca 100 pagina’s een zeer lezenswaardig document geworden.

Bruggeske wordt gratis verstrekt aan de leden van de Heemkundevereniging Sprang-Capelle.
Het is ook te koop voor € 13,- bij Koos Nieuwenhuizen, Van der Duinstraat 80, 5161BR, Sprang-Capelle, 0416-277386, email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

De overhandiging van het eerste exemplaar van het Bruggeske 2021-1 aan Dick van Rhee,
directeur Rabobank de Langstraat.

Links de beide schrijvers van de artikelen over de RABObank Gerrit Haverhals en Piet Pruijssers.