Heemkundevereniging Sprang-Capelle heeft een nieuw verenigingsgebouw

Na maanden van breken en bouwen, inpakken en verhuizen, inventariseren en registreren, schoonmaken en inruimen neemt de heemkundevereniging haar nieuwe verenigingsgebouw in gebruik. Op zaterdag 5 oktober 2019 is er ‘open huis’.

nieuw gebouw Heemkunde websiteVanaf 14.00 uur bent u hartelijk welkom op Julianalaan 5 in Sprang-Capelle om een kijkje te komen nemen. Het voormalige Groene Kruisgebouw is omgetoverd tot een waardig onderkomen voor een heemkundevereniging.
Tot 16.30 uur is er van alles te doen rondom dat nieuwe onderkomen. U komt niet alleen om te kijken naar de mooi opgeknapte en ingerichte ruimtes. Er staan ook voorwerpen waarvan u kunt raden waarvoor het gebruikt werd. En als u zelf niet op het idee komt, dan wordt u geholpen door spelers van de toneelvereniging ’t Centrum. Zij zijn ‘ín’ voor een demonstratie van die voorwerpen.
Wilt u het wat rustiger aan doen dan bekijkt u de expositie, de archiefruimtes of de eigen bibliotheek.
In Zidewinde krijgt u een gratis drankje van de vereniging. Onderweg daar naar toe wordt u begeleid door verschillende optredens van plaatselijke muziekverenigingen. Het is tenslotte feest. Ook kunt u proberen of u nog de kunst van piktollen machtig bent. Tollen en zweepje zijn aanwezig.
In Zidewinde draaien verschillende oude films over het dorp Sprang-Capelle. Dat geeft altijd weer een fijn nostalgisch gevoel als je je vroegere buurman in de optocht ziet lopen. Of je tante met de krulspelden in het haar voor de deur ziet staan.
Het ‘open huis’ is een mooie gelegenheid om eens kennis te maken met wat een heemkundevereniging allemaal doet. En als volwassene is het leuk en leerzaam om uw kinderen of kleinkinderen mee te nemen. Vroeger was het leven ook best aardig. Er was geen centrale verwarming maar de warmte kreeg men toen van de platte buiskachel. Platte buiskachel? Kom en bewonder dat exemplaar.
En de was doen, hoe ging dat toen? U komt dat op die middag allemaal te weten.
Bent u nieuwsgierig hoe dit verenigingsgebouw gaat heten? Het oude verenigingsgebouw aan de Schoolstraat 1A had de passende naam ‘Ons Huis’. Welke naam prijkt er straks op het oude Groene Kruis gebouw?