‘De geschiedenis van De Overdiepse Polder’

door Hans van Houwelingen

Verrast waren we niet. We wisten wel dat de Beatrixzaal vanavond vol zou lopen. Maar dit!! Dat had niemand verwacht. Toch hadden we het kunnen weten. Een complete invasie uit Waspik en uit de regio en dat was natuurlijk niet zo vreemd. We telden ruim 200 geïnteresseerden. Er stond vanavond immers iets unieks te gebeuren. Dat moest wel, de laatste bezoekers moesten honderden meters lopen om hun auto kwijt te raken. Voorzitter Rien Visser verwelkomde ons allemaal, ook de belangstellenden uit Waalwijk, Drunen en Haarsteeg, maar met name onze gasten uit Waspik. En dan, daar stond ineens Hans van Houwelingen; hij kreeg van Rien een speciaal welkomstwoord.

lezing 012Hij zou vanavond de presentatie verzorgen met assistentie van de heren Bert Groenenboom en Jac Jansen, zij beiden ook Waspikkers. Verrassend was wel, dat juist onze Sprang-Capelse heemkundevereniging als eerste de presentatie van de ‘Geschiedenis van De Overdiepse Polder’ mocht brengen. Op de vraag aan Hans of ze dat in Waspik wel wisten, antwoordde Hans: “Ja hoor, ze weten ervan en ze vinden het goed.”Met zijn inleidende woorden gaf Hans van Houwelingen nog eens aan, dat de Overdiepse Polder helemaal op de schop gaat en nu gereedgemaakt wordt voor de ombouw tot overloopgebied, als overstromingszone bij hoog water. Alle terpen voor de vestiging van boerenbedrijven - het worden er acht - zijn inmiddels besproken. Maar vanavond bepaalde Van Houwelingen zich in zijn presentatie grotendeels tot de geschiedenis van de polder. Een hele lange tijd…. Dus het werd een lange avond…..De heemkundekring ‘Op ’t Goede Spoor’ uit Waspik heeft tijdig ingezien dat onderzoek doen en diep in de geschiedenis duiken van de polder een noodzaak was. Om het verleden nog beter in beeld te krijgen en vast te houden. Bij het onderzoekswerk was Van Houwelingen nauw betrokken , en als redactielid heeft hij meegeschreven bij het tot stand komen van het boek ‘De Overdiepse Polder, 750 jaargeschiedenis van een polder in de delta’. Een prachtig boekwerk. In de pauze was het mogelijk een paar exemplaren in te kijken. Maar helaas, bij de officiële presentatie ervan was het al meteen uitverkocht. Maar daar wordt mogelijk nog wat aan gedaan. In de Waalwijkse bibliotheken is het natuurlijk wel te vinden.Met het boek als handleiding ging het vanavond met name het meest over de geschiedenis. Zeg maar zo vanaf de 12e eeuw. Van Houwelingen nam ons mee, ver terug in de tijd. We waren er ineens nauw bij betrokken. We luisterden naar zijn spannende verhalen, naar gebeurtenissen met een goede en andere weer met een dramatische afloop. We wisten ineens dat het hooi uit de Overdiepse Polder van topkwaliteit was en dat de paarden het verschil meteen opviel….. We keken naar oude kaarten uit archieven met militaire precisie getekend, naar kavels van duizenden meters lang en 12 tot 18 meter breed. Naar afwateringskanaaltjes, naar dijken. Naar slimme, nooit verwachte en geziene constructies om het water te keren of juist om het door te laten. Naar foto’s van hardwerkende sjouwende arbeiders, naar de geleerde heren, de ingenieurs met hun dames, die bij het graven van de Bergsche Maas toekeken. Naar overstromingen met evacuaties zoals altijd, rampspoed, al eeuwen lang. En nog naar veel meer. Maar voor vanavond was het genoeg. Wat hebben we genoten.We zullen elkaar in de Overdiepse Polder nog wel eens tegenkomen.
Op de fiets. Daar valt straks weer veel te zien.