Op donderdag 2 mei 2019 organiseert de heemkundevereniging ‘Sprang-Capelle’ een lezing die te maken heeft met de Tweede Wereldoorlog. De lezing wordt gehouden in de Vrijhoeve-zaal van het Cultureel Centrum Zidewinde, Julianalaan 1 in Sprang-Capelle en begint om 20.00 uur.

Tessa IJzermansElk jaar wordt er in de eerste week van mei teruggedacht aan de jaren van de Tweede Wereldoorlog. Op 4 mei herdenken we de mensen die sneuvelden in deze oorlog. Maar gelukkig werden we door de Geallieerden bevrijd. En dat vieren we op de Nationale Bevrijdingsdag 5 mei. De heemkundevereniging ‘Sprang-Capelle’ wil ook altijd haar steentje bijdragen aan dit gedenken en vieren.
Deze keer verzorgt Tessa IJzermans de lezing over een lastig onderwerp uit die oorlog.
Psychotherapeute Tessa IJzermans kwam er pas na de dood van haar vader achter wat hij had moeten doorstaan als dwangarbeider in Nazi-Duitsland. Ze ging op onderzoek uit. Dat resulteerde na jaren research in haar debuutroman ‘Het houten bestek’. Een indrukwekkende ode aan haar vader en een roep om aandacht voor het verzwegen leed van dwangarbeiders in de Tweede Wereldoorlog.

De lezing zal gaan over Mart, een jongeman die na twee jaar verzetswerk, gevangen gezet werd in het Scheveningse Oranjehotel waarna hij als dwangarbeider werd afgevoerd naar een Duitse wa-penfabriek. Uiteindelijk wist hij te ontsnappen en vluchtte naar Nederland. Alhoewel zijn thuiskomst allesbehalve feestelijk was, wist Mart een goed leven op te bouwen.
Zijn dochter Mathilde is eerstejaars op de kunstacademie als haar vader instort. Zijn zwijgende aanwezigheid drukt zwaar op het gezin. Als Mart zich gedwongen ziet een oorlogsuitkering aan te vragen praat hij met een psychiater voor het eerst over zijn tijd als dwangarbeider. Op hetzelfde moment leest Mathilde zijn geheime oorlogsdagboek.

Langzaam wordt duidelijk wat er is gebeurd.
De lezing behandelt het thema van de dwangarbeid, de terugkeer van dwangarbeiders naar Nederland, hun collectieve zwijgen en de gevolgen van hun ‘Duitse Tijd’ voor hun eigen ontwikkeling en die van hun gezin.
U kunt alvast filosoferen over de titel. Welke betekenis heeft deze titel?