Op dinsdag 3 december 2019 organiseert de heemkundevereniging ‘Sprang-Capelle’ een lezing over de rederij Thor. De lezing wordt gehouden in de Vrijhoeve-zaal van het Cultureel Centrum Zidewinde, Julianalaan 1 in Sprang-Capelle en begint om 20.00 uur.

U bent vast en zeker wel eens een dagje naar Rotterdam geweest. Behalve het eventuele parkeren is het een eenvoudige reis met de auto of met de trein. Maar er zijn natuurlijk tijden geweest waar dat wat minder eenvoudig was.
Thor 1886Op welke manier kon je ruim een eeuw geleden uit Sprang-Capelle in Rotterdam terechtkomen?
In deze lezing wordt dat eens nader onderzocht.

In de 19de eeuw kwam het vervoer met stoomschepen op gang en aan het eind van diezelfde eeuw werd door de bekende Arie Smit uit Slikkerveer de Reederij Thor opgericht. Deze rederij onderhield diensten vanuit Waalwijk, Geertruidenberg en Willemstad op Dordrecht en Rotterdam waarbij onderweg diverse plaatsen zoals Capelsche Veer, Dussen, Keizersveer en Drimmelen werden aangedaan. En niet alleen de gewone man maakte van deze veerdiensten gebruik, zelfs Koning Willem II maakte gebruik van de voorloper van de Thor veerdienst.

In maart 1944 werd de Thor VI beschoten waarbij twee bemanningsleden en een aantal passagiers gewond raakten. De stuurman is enkele dagen later aan zijn verwondingen overleden.

Een veerdienst van Capelle naar Rotterdam? Waar kon je dan opstappen?
Cees Schuller heeft dat allemaal uitgezocht en er zelfs een boek overgeschreven. Op deze avond vertelt hij enthousiast aan de hand van foto’s over deze veerdienst.
Dit is de laatste lezing van dit kalenderjaar met weer een heel andersoortig onderwerp dan de Beeldenstorm van de vorige lezing. Maar vooral niet minder interessant.
Deze avond is gratis voor de leden van de heemkundevereniging. Niet-leden betalen € 4,00; graag aan de ingang van de zaal te betalen aan onze penningmeester.