Heemkundevereniging SprangCapelle uitvollebordstDe heemkundevereniging heeft al heel wat geschreven over het verleden van het dorp. Zo is er onderzoek gedaan naar de bedrijvigheid in het dorp. Dat resulteerde in drie dikke uitgaven van het heemkundetijdschrift ‘Bruggeske’ over winkeltjes en andere bedrijven.Verleden jaar verscheen een uitgave over de muziekverenigingen die er in het dorp zijn of er ooit waren. Nu heeft een aantal leden van de vereniging zich geworpen op het ontstaan en de geschiedenis van de zangkoren. Welgeteld 12 koren zijn in dit speciale nummer van ‘Bruggeske’ - met als titel ‘Uit volle borst’ -beschreven. Weer is een prachtig boek toegevoegd aan de heemkundebibliotheek. Op woensdagavond 30 november werd dit ‘Bruggeske’ gepresenteerd in een overvol cultureel centrum Zidewinde.
Een van de redacteuren, Hans Dorr, verzorgde over elk koor een korte inleiding. Soms was het gemakkelijk om de geschiedenis van een koor op papier te krijgen. De notulen van zo’n vereniging waren op orde. Via deze verslagen van vergaderingen kreeg je een goed beeld van zo’n vereniging. Ook krantenartikelen gaven een beeld van de activiteiten. Hij riep allerlei verenigingen op om werk te maken van verslaglegging van vergaderingen en activiteiten. Het nageslacht zou daar dankbaar voor zijn. Maar ook oud-leden konden de geschiedenis van een koor aanvullen. Ook hier werd natuurlijk door de onderzoekers gebruik van gemaakt. Opvallend was dat er van één koor geen enkele informatie was. De geschiedenis van het koor ‘Harpe Zions’ moest beschreven worden via artikelen uit de krant. Zelfs de oprichting van het koor was moeilijk te achterhalen. In 1904 stond er in de krant dat het koor zijn ‘koperen’ bestaan vierde. De ‘Echo van het Zuiden’ vermeldde dat er op 1 januari 1919 nog een concert gegeven werd. Daarna wordt er niets meer van het koor vernomen. Het blijft die avond natuurlijk niet alleen bij praten, er wordt ook gezongen door de koren. Het christelijk ’s Grevelduins mannenkoor De Lofzang bijt het spits af. Wat kunnen die mannen mooi zingen,het stemmige lied valt bij de aanwezigen in de smaak. Dan volgt het shantykoor De Golfbrekers met een bekend lied ‘Zeeman, oh, zeeman .....’De zaal deint mee op die bekende muziek. Maar de tegenstelling met ‘De Lofzang’ is wel groot. Later op de avond memoreert de voorzitter van
Heemkundevereniging SprangCapelle uitvollebordst2de heemkundevereniging dat zo’n diversiteit ook wel zijn charme heeft. Door ziekte van de dirigent kan het koor Laudate Dominum niet live optreden. Maar de mensen in de zaal raken onder de indruk van hun zangkunsten die ze in de coronatijd beoefenden. Een film laat de zangers zien die elk individueel zingen en een digitale magiër heeft er één geheel van gemaakt. Deze YouTube zang zorgt ervoor dat iedereen onder de indruk raakt van de zang en techniek.Verslag van de boekpresentatie van het korenboek ‘Uit volle borst!’ op woensdag 30 november 2022 Het theaterkoor Phonè lijdt ook onder de afwezigheid van hun zieke dirigent. Maar via allerlei hulpmiddelen brengen zij toch een mooi lied ten gehore dat bij het genre liederen past die ze wekelijks zingen.
Een vriendelijke vreemde eend in de bijt is de mandolineclub A Tempo. Deze club is moeilijk onder te brengen. Dus staan ze in het korenboek. Een van de vroegere leden, mevrouw Spierings-Vos (86 jaar) uit Utrecht, is voor deze presentatie naar haar vroegere dorp gekomen. De onderzoekers hebben genoten van haar verhalen. Al die verenigingen vonden hun bloei na de Tweede Wereldoorlog. De mensen waren toe aan ontspanning en vrolijkheid. Naast muziek maken en zingen was er nog een andere activiteit. Uit de verslagen blijkt dat de jaarlijkse uitstapjes ook een belangrijk onderdeel van de verenigingen uitmaakten. Gezelligheid en verbondenheid stonden hoog in het vaandel.
De makers van het boek worden aan het eind van de avond in het zonnetjes gezet: Marja de Bie, Hans Dorr, Hans van den Burg en Ina de Jong.
Wat een werk hebben zij verzet en wat een mooi resultaat!