Terwijl de nationale driekleur wapperde aan het verenigingsgebouw van de Heemkunde aan de Julianalaan 5 te Sprang Capelle, liepen de eerste genodigden rond 19.00 uur de grote zaal van Zidewinde binnen.

Het is 1 juni 2024 en het is precies 40 jaar geleden dat de Heemkundevereniging Sprang Capelle werd opgericht. Bij binnenkomst werden de gasten getrakteerd op een kopje koffie met een petit fourtje en nam men plaats in de zaal.

40 jaar jubileum001  Voorzitter Wim Konings van de Heemkundevereniging Sprang Capelle opende deze jubileumavond en heette iedereen hartelijk welkom met name de burgemeester van de gemeente Waalwijk Sacha Ausems en wethouder Ad de Jong. Wim benadrukte in zijn toespraak o.a.de groei van de vereniging maar ook het belang mee te gaan in de hedendaagse digitalisering (de overgang van informatie naar een digitale vorm). Op dit moment heeft de Heemkundevereniging Sprang Capelle een eigen website met een gemiddeld bezoek van 11.000 personen per jaar uit 48 landen, een facebook pagina met 234 volgers en sinds kort een eigen YouTube kanaal met meer dan 1700 weergaven en nu al 37 abonnees. Het blijven investeren is uiteraard noodzakelijk..
 Vervolgens kreeg het woord oud voorzitter van de vereniging, Piet Pruijssers, Hij stond voor de moeilijke taak om 40 jaar geschiedenis in een zeer korte tijd voor het voetlicht te brengen..
Piet nam "in vogelvlucht" de aanwezigen mee naar het ontstaan van de vereniging. De oprichters, het eerste onderkomen, de groei van leden en het bijzondere karakter van de vereniging.
40 jaar jubileum002
 40 jaar jubileum003 Daarna werd door Wim Konings "het 1e exemplaar" van de jubileum uitgave het Bruggeske overhandigd aan burgemeester Sacha Ausems. Zij benadrukte in haar toespraak verder het belang en de noodzaak van een heemkunde vereniging. Ook zei ze oprecht trots te zijn op een heemkundevereniging binnen haar gemeente met meer dan 600 leden.

Om 21.00 uur was het de beurt aan W.Th.M.G. (Wim) Daniƫls schrijver, taalkundige, cabaretier, spreker, presentator. Wim begon zijn presentatie met een krantenartikel uit Sprang Capelle van 3 september 1853. Verder ging het o.a.over verdwenen dorpsfiguren, de neergang van het dialect, de dorpsdokter en de kleine kruideniers om vervolgens te eindigen bij onze verzetsman Jan de Rooij.

40 jaar jubileum004
40 jaar jubileum005

De jubileumavond werd afgesloten door het Shantikoor waarna er voor de liefhebbers nog een borreltje klaar stond in de bar van zalencentrum Zidewinde.

Al met al kon de Heemkundevereniging Sprang-Capelle terug kijken op een geslaagde en drukbezocht 40 jaar jubileumfeest.

40 jaar jubileum006 40 jaar jubileum007
40 jaar jubileum008 40 jaar jubileum009