Attentiestenen
Namens de werkgroep ’Waalwijk 100 jaar samen’, de heemkundekring ’Op ’t Goede Spoor’ en

de Heemkundevereniging Sprang-Capelle heeft de burgemeester van de gemeente Waalwijk op 23 mei 2024 de eerste steen in Waspik onthuld. Het doel van deze attentiestenen is bezoekers te wijzen op het verdwenen erfgoed.

Erfgoed is wat we graag aan onze(klein)kinderen doorgeven. De stenen liggen in de nabijheid van de objecten. Er zijn 24 tegels aangekocht en deze zijn geplaatst in Baardwijk 4, Besoijen 4, Sprang-Capelle 3, Waalwijk 9 en Waspik 4. Wat de keuze betreft is gekozen voor gebouwen op sociaal cultureel gebied, dit in samenwerking met de Heemkundekring-c.q. vereniging van bovengenoemde plaatsen. In Sprang-Capelle heb ik deze tegels opgezocht en gefotografeerd.
Capelle
Raadhuis Capelle
Het raadhuis van de gemeente Capelle is gebouwd in 1879 en heeft dienst gedaan tot 1923. Door samenvoeging van de drie dorpen verloor het gebouw zijn functie. Door inwoners is het pand gekocht voor een functie voor de inwoners van Capelle.
In WOII werd het gebouw getroffen door een VI.
Attentiesteen Hoofdstraat 56

Vrijhoeve
Christelijke ULO
De bouw van de Christelijke ULO begon in 1958 en duurde tot 1992. In 1978
werd na de uitbreiding van de school de naam aangepast naar
‘Ichthus S.G. voor Mavo en L.N.H.O. Het logo is een Ichthus-teken. In 1992 is het gebouw gesloten en afgebroken. Daar zijn toen woningen gebouwd.

Attentiesteen Nassaustr

Sprang Kasteel Boschhuizen
Rond 1320 werd het kasteel gebouwd. 400 jaar bewoonde de familie ‘van der Duin’ het kasteel als ‘Heren van Sprang’. Afgebroken werd het in 1790. Tijdens de bouw van de huizen aan de Eikenlaan werd aan de Molenstraat de slotgracht gevonden met een houten roeiboot.

Attentiesteen eikenlaan