BrabantsErfgoedWeekend  ’s-Hertogenbosch, 6 maart 2023

Aan de besturen van alle bij Brabants Heem
aangesloten heemkundekringen, historische
verenigingen en erfgoedorganisaties

Het tweede weekend van september is Open Monumentendag, een weekend dat
Brabants Heem graag wil uitbouwen tot een weekend waarin de heemkundekringen, historische verenigingen en erfgoedorganisaties zich royaal presenteren, een weekend vol activiteiten, met de ambitie zoveel mogelijk publiek op de been te krijgen voor het prachtige erfgoed van Brabant.

Dat alles onder de naam Brabants Erfgoedweekend. Een Brabants Erfgoedweekend in samenwerking met de organisatie van Open Monumentendag, die voor dit jaar heeft gekozen voor het thema: Levend erfgoed.

Behalve aandacht voor het jaarlijkse thema kunnen we met andere activiteiten samen het weekend grootser aanpakken dan open deuren van monumenten. Denk daarbij aan immaterieel erfgoed, tradities, de natuur, openstelling van musea, het presenteren van een boek, een activiteiten samen met scholen, de bibliotheek of een zorgcentrum. Het eigen heemcentrum open stellen en wellicht is samenwerking op te zetten met de gilden, de lokale middenstand, een molenaar, etc. etc.
Samenwerking met een collega-heemkundekring van een omliggende gemeente kan zorgen dat met eenzelfde aanpak nog meer is te bieden.
Brabants Heem besteedt uitgebreid aandacht aan het Brabants Erfgoedweekend. Er verschijnen artikelen in De Koerier, die inspirerend kunnen werken. Een verzoek: geef de informatie over activiteiten tijdens het Brabants Erfgoedweekend door aan de secretaris van Brabants Heem. Brabants Heem plaatst die informatie op de website van Brabants Heem in een aparte rubriek Brabants Erfgoed-weekend. Ter inspiratie van elkaar en wellicht om meer publiek te trekken.

Brabants Heem hoopt dat veel heemkundekringen meedoen.
Namens het bestuur van Brabants Heem,
Kees van Kempen, secretaris