legendarisch beleg s HertogenboschOp maandag 10 oktober 2022 organiseert de heemkundevereniging ‘Sprang-Capelle’ haar één nalaatste lezing van dit jaar. De lezing begint om 20.00 uur in de Vrijhoeve-zaal van het Cultureel Centrum Zidewinde, Julianalaan 1 in Sprang-Capelle.

Wie is er vanuit De Langstraat niet in Den Bosch geweest? Er zijn heel wat ‘zoete lieve Gerritjes’ naar de Brabantse hoofdstad getogen. Niet alleen om te shoppen, maar ook een lekker terrasje pikken kan daar altijd. Van die Bourgondische stad wil je natuurlijk wel wat meer weten. En dat gaat op deze avond zeker lukken. Rob de Vrind verzorgt deze lezing. Hij is van huis uit bioloog en heeft zich ingezet voor de natuur in de stad. Maar hij is ook docent Boschlogie. Vanuit die laatste kwaliteit weet hij ons vanavond veel te vertellen over de stad Den Bosch.De gouden draak boven de fonteinen uitsteken Heemkunde Sprang Capelle

Als u weleens met de trein reist en het station in Den Bosch aan destadzijde verlaat, ziet u al heel snel de gouden draak hoog boven de fonteinen uitsteken. Die gouden draak is een symbool van de stad. ’s-Hertogenbosch werd de Moerasdraak genoemd. Men kon de omgeving onder water zetten zodat de stad in een wijde zee kwam te liggen. Ondoordringbaar voor kanonnen en legers en onmogelijk om er loopgraven aan te leggen. Vandaar dat Frederik Hendrik met meer dan 28.000 man de spade in de handen nam en 65 kilometer dijk aanlegde, rivieren afdamde en met rosmolens het water wist weg te pompen. Het lukte hem uiteindelijk de stad te veroveren op de Spanjaarden hetgeen hem beroemd maakte bij alle vorsten en volkeren. Hij kreeg daardoor ook de stoere naam van ‘Stedendwinger’. Hoe het er toen uit zag, wat zich toen heeft afgespeeld, hoort u op de lezing met veel mooie beelden en animaties. Maar tegenwoordig is er ook nog van alles te zien. Een fietsroute rond 's-Hertogenbosch laat de linie van 1629 weer herleven. Het belooft een boeiende avond te worden en u reist voortaan anders naar onze provincie hoofdstad. De lezing is gratis voor de leden van de heemkundevereniging.
Niet-leden en niet-donateurs betalen € 4,00; graag aan de ingang van de zaal te betalen aan de penningmeester.