Geachte dames en heren, beste leden,
Hierbij wordt u hartelijk uitgenodigd voor bovenstaande lezing op dinsdag 13 december 2022. De lezing begint om 20.00 uur in de Vrijhoeve-zaal van het Cultureel Centrum Zidewinde, Julianalaan 1 in Sprang-Capelle.

WinterfeestenTot ver in de negentiende eeuw werd het jaar verdeeld in twee delen: de slechte en de goede tijd. De moeilijke tijd begon op Sint Maarten, 11 november en liep tot Pasen. In de slechte tijd was het belangrijk om zuinig te zijn met voedsel, licht en brandstof, zodat er genoeg was voor de hele winter. Wij kunnen ons dat niet voorstellen, omdat wij het hele jaar door vers voedsel in de supermarkt kunnen kopen en wij hebben het ook niet meer koud. De christelijke feestdagen hielpen met overleven. Op feestdagen, zoals Driekoningen, mochten mensen langs de deur gaan om te bedelen en twee vastenperioden zorgden er voor dat niet alles meteen werd opgegeten. Daarom zijn er zoveel feestdagen in de winter. Over al die feestdagen is een religieus verhaal te vertellen, maar ook een cultureel verhaal. Waarom eten wij specu- laas met Sinterklaas en zetten wij met Kerst een boom met ballen in huis. Waarom steken wij op oudejaarsavond vuurwerk af en nemen wij op nieuwjaarsdag een duik in het koude water? Waarom kleuren wij Winterfeesten2eieren met Pasen?
Dit alles heeft een betekenis.
De winters waren nog niet zolang geleden veel kouder dan tegenwoordig. Ook zijn onze huizen veel beter geïsoleerd. Want kunt u zich nog de beslagen ramen en de ijspegels herinneren? En dat je je bij de kachel moest uitkleden om dan snel met een kruik naar bed te gaan? Dat lijkt verleden tijd. Toch verlangen wij elk jaar weer naar schaatsen op natuurijs. Het hoeft maar even te vriezen en wij halen massaal onze schaatsen van zolder. Schaatsen lijkt wel in ons DNA te zitten.

Al deze feesten hebben een historisch verhaal.
Tijdens deze lezing vertelt Ineke Strouken waar de tradities en rituelen in de winter vandaan komen. Ineke Strouken is lange tijd directeur geweest van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur, later het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland. Zij heeft meerdere boeken geschreven, waaronder Dit vieren wij, van nieuwjaarsduik tot knalfeest en het onlangs verschenen boek Tradities in Brabant.
De laatste lezing van dit jaar wordt een ‘feestelijke’ avond.

Wij hopen u te ontmoeten op dinsdag 13 december 2022.
Wim Konings, voorzitter
Hans van den Burg, secretaris a.i.