Sprang-Capelle en Waspik slaan de handen ineen.
Op zaterdag 10 september 2022 vindt weer de jaarlijkse Open Monumentendag plaats. Een dag waarop landelijk bijzondere aandacht wordt besteed aan de vele vaak historische monumenten en locaties die ons land rijk is.

Elk jaar wordt een thema verbonden aan de Open Monumentendag en dit jaar is dat โ€œduurzaamheidโ€. Duurzaam in de zin van het behouden van oude gebouwen en locaties, het herstellen of renoveren van gebouwen met hergebruik van oude aanwezige materialen en behoud van de oorspronkelijke identiteit van een gebouw, maar ook een verantwoorde herbestemming van een gebouw of locatie.

De Heemkundevereniging Sprang-Capelle en de heemkundekring Op โ€™t Goede Spoor Waspik hebben het initiatief genomen om de krachten te bundelen en samen invulling te geven aan deze dag. De twee kringen gaan dat doen door het organiseren van een fietstocht waarbij in beide dorpen aandacht wordt besteed aan gerenoveerde en herbestemde panden met als rode draad het Halve Zolenpad. Dit bekende fietspad is een sprekend voorbeeld van duurzaamheid. Voorheen vormde de Halve Zolenlijn als spoorlijn de verbinding tussen de diverse plaatsen aan die lijn, nu wordt die verbinding vorm gegeven door het fietspad. Een herbestemming van spoorlijn naar fietspad waarbij het oorspronkelijke karakter overeind is gebleven. Er kan worden gestart op vaste starttijden vanuit het ๐ก๐ž๐ž๐ฆ๐ก๐ฎ๐ข๐ฌ ๐ข๐ง ๐–๐š๐ฌ๐ฉ๐ข๐ค, Kerkstraat 30A in Waspik en vanuit het verenigingsgebouw "๐Ž๐ง๐ฌ ๐‡๐ž๐ž๐ฆ", Julianalaan 5 in Sprang-Capelle. De deelnemers worden op de fiets begeleid door een gids. Vanuit Waspik kunt u gebruik maken van een koptelefoon waarbij u niets mist van de informatie van de gids. In beide heemhuizen wordt bovendien een kleine expositie ingericht over de vroegere Halve Zolenlijn.

Nadere informatie over starttijden en over de te rijden route zal enkele weken vรฒรฒr de Open Monumentendag worden gepubliceerd in dit weekblad. Schrijf de datum vast in uw agenda zodat u deze mooie en inspirerende fietstocht niet gaat missen.

โ€œSchrijf de datum 10 september 2022 vast in uw agenda zodat u deze mooie en inspirerende fietstocht niet gaat missenโ€