Filmnummer     65
 Kenmerken  2007 kleur
 Duur  8 min
 Eigendom  Heemkundevereniging Sprang-Capelle
 Productie  Joep en Dana Huijbregts  (Van de DVD 750 jaar Capelle)
Auteursrechten Heemkundevereniging.
 Thema  Oorlogs verhaal 1940-1945
 Inhoud Dick Flemming Dick Flemming vertelt over de acties van het verzet in Sprang-Capelle in de 2e wereldoorlog en hoe hij het bombardement van overleefde. Hij vertelt over een van de activiteiten van de Verzetsgroep van Wijlen, zoals het regelen van voedsel en valse identiteitsbewijzen voor de onderduikers. Hiervoor waren blanco bewijzen nodig en daarvoor moest een overval op het gemeentehuis worden uitgevoerd. Dick Flemming en vriend Ad durfden dat wel en hij vertelt hoe dat verliep. Ze moesten daarvoor ook de burgemeester overvallen en vastbinden.
Verder had de Verzetsgroep een zender geplaatst in de voormalige landbouwschool aan de Heistraat. Hier werd door Dick Flemming en zijn vriend Ad ( Rijken-Oerlemans ?) beurtelings elke nacht radiocontact gemaakt met Jan de Rooij, om te horen wat de Duitsers van plan waren. Plotseling zag Dick Flemming een V1 raket aankomen, die ontplofte op het gebouw waar hij inzat. Hij vertelt wat hij meemaakte en hoe hij werd uitgegraven uit het puin.
Dick Flemming is overleden op 20 juli 2009 in Zutphen.