Filmnummer     69
 Duur  4,5 min
 Eigendom  Heemkundevereniging Sprang-Capelle
 Auteursrechten  Heemkundevereniging Sprang-Capelle
 Productie  Joep Huijbregts en Catharine Stikvoort  (Van de DVD 750 jaar Capelle)
 Thema  Verhalen uit Sprang-Capelle
 Inhoud  Henk de JongHenk de Jong vertelt Catharine Stikvoort over de slagerij en beschrijft de gang van zaken. Hij nam de slagerij over van zijn vader, die startte in de jaren 30. Samen met zijn vrouw heeft hij de slagerij 25 jaar in bedrijf gehouden en in 2007 was veel nog in originele staat. Hij vertelt dat ze de slachtkoeien na aankomst eerst 24 uur lieten rusten voor ze werden geslacht en laat zien hoe dat ging. Ook worden beelden getoond van de slachterij en het slachten van zowel koeien als varkens. De prijslijst uit die tijd geeft een bijzonder beeld. Mooi is dat de schouw om vlees te roken en de zoutbakken nog helemaal intact zijn.
Henk de Jong is overleden op 14 April 2018