Filmnummer     70
 Duur  5,5 min
 Eigendom  Heemkundevereniging Sprang-Capelle
 Auteursrechten  Heemkundevereniging Sprang-Capelle
 Productie  Joep Huijbregts en Sterre Grootzwagers (Van de DVD 750 jaar Capelle)
 Thema  Verhalen uit Sprang-Capelle
 Inhoud  Wijnand KoningsWijnand Konings vertelt aan Sterre Grootzwagers over het ontstaan van het dorp Capelle in het jaar 1257. Capelle was een groot dorp, dat in een deltagebied lag. Ook noemt hij het turfsteken en vertelt over de bijzonder manier waarop de inwoners van Capelle de Franse soldaten uit den Bosch hebben verjaagd. Hij noemt ook het ontstaan van de staatsspoorwegen in het begin van de 19e eeuw en het oplossen van de overstromingen in de winter, door het graven van de Bergse maas.

Hij vertelt verder: In 1923 komt er een herindeling en worden Capelle, Vrijhoeve Capelle en Sprang, samengevoegd tot Sprang-Capelle. Ook noemt hij nog kort het verhaal van Rinus van der Lubbe en presenteert het boekje met fietstochten en nog meer wetenswaardigheden
Wijnand Konings is op 12 mei 2023 overleden.