door Piet van Ferneij

gesprek smitsWijnand Smits, 74 jaar. Was voor zijn werk als Ferguson-tractor-technicus vaak van huis.Geboren en getogen in onze regio en al een tiental jaren lid van onze vereniging. Lang heeft hij aan de zijlijn toegekeken en ineens was hij er ook bij, nu samen met zijn vrouw. Zij was al een aantal jaren eerder lid, een van onze oudere leden dus.”Een geweldige vereniging”. Gezelligheid staat voorop en zijn vrouw en hij willen graag betrokken zijn bij wat er allemaal gebeurt! Als het maar even kan er ook bij zijn en met de informatie uit Het Kostersluik kan er ook weinig meer vergeten worden. ”Het blad bevalt goed, prima”.Regelmatig is Wijnand op donderdagmiddagen in Ons Huis te vinden voor het afgeven van films en foto's van onze excursies naar o.a. fort Sleeuwijk, Middelburg en natuurlijk om bij te praten. De excursies met de touringcar vinden beiden geweldig. De herinneringen aan de dag naar Middelburg en Vlissingen staan nog vers in hun geheugen, met als hoogtepunt 400 jaar Michiel de Ruyter. Echt trots is Wijnand over zijn filmreportages voor vertoning in kleine kring en later om te bewaren in het archief. Ook de halvedag excursies met luxe auto’s, ook allemaal prettig.Alleen de bezoeken aan een museum vindt hij minder, maar stelt hij, ”anderen vinden dat mogelijk wel weer mooi”.

Naar een museum gaan vol oorlogsherinneringen zoals in Best of naar een museum vol auto’s, zoals in Keizersveer het Nationaal Automobiel Museum van Louwman, dat vindt hij wel top. Daar weet hij veel van, daar kan hij over meepraten. Maar helaas, straks verhuist dat museum weer naar Den Haag.
En de lezingen? Hij vindt ze best wel interessant. Maar ook hier weer, toch liever meer nadruk en aandacht voor de eigen regio. Dan zijn er immers veel oude herinneringen en kunnen meepraten..…, dat geeft hem helemaal een goed gevoel. Maandagavond weer naar Zidewinde voor de lezing van Piet Konings over de ”Loonsche Dreef” en de Capelsedreef. Prachtig.Verder nog nieuwe ideeën Wijnand voor de toekomst? ”Nee hoor, het is prima zo”