Cover of De Maas is om
Year: 2010
N° catalog: 150687

Review

De Maas is om’, was een bekende uitdrukking wanneer vroeger de Beerse Overlaat werkte. De Maas trad dan buiten haar oevers en stroomde vanaf Cuijk richting ’s-Hertogenbosch. De bevolking van Heusden en omgeving was doodsbang voor een overstroming. Houden de dijken het? Vierhonderd jaar geleden ontstond de Haarsteegse Wiel. In de nacht van 2 februari 1610 brak na een langdurige noordwesterstorm de zuidelijke dijk tot Hedikhuizen door: veel landerijen verkeerden in zo’n desolate toestand dat het onmogelijk was aan de ‘ordinaire en extra-ordinaire verplichtingen’ te voldoen.
De gemeente Heusden heeft het jaar 2010 tot het jaar van het water uitgeroepen. Dit boek gaat over het verleden van het water en zijn problemen. Elke kern in de gemeente Heusden had daarmee te maken. Het boek is chronologisch en per eeuw samengesteld. Het is een leesboek, maar ook een naslagwerk. Dit boek biedt ook een doorkijk naar de toekomst zoals de waterberging tussen Heusden en ’s-Hertogenbosch; de Groene Rivier, Natura 2000 en verhaalt ook over de toekomstige restauratie van oude sluisjes in verval.
‘De Maas is om’ is een prachtboek van ca. 112 pagina’s gedrukt op luxe papier. Het is ruim geïllustreerd en bevat unieke en niet eerder gepubliceerde foto’s, deels in full color en deels speciaal voor dit boek vervaardigd. Het boek (21x30 cm) wordt genaaid gebrocheerd voorzien van een hardcover omslag met rechte rug en gedrukt door Drukkerij Sikkers uit Drunen.